נתניהו העיד בוועדת מירון: "לא ידעתי על בעיה בטיחותית באתר"

נדב ארבל וישראל רובין No Comments on נתניהו העיד בוועדת מירון: "לא ידעתי על בעיה בטיחותית באתר"

עדותו הדרמטית של ראש הממשלה לשעבר בוועדת החקירה. נתניהו הבהיר כי לא הייתה לו ידיעה שיש בעיה בטיחותית. הוא אמר כי מבחינתו היה אחראי להילולא: "הבנתי שיש גורם אחראי וזה קרן הרשב"י תחת משרד התיירות"

22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

העד האחרון: ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו העיד הבוקר (חמישי) בפני וועדת החקירה החוקרת את אסון מירון. עם סיום עדותו צפוי להסתיים פרק העדויות בעבודת הוועדה והיא צפויה לגבש את מסקנותיה והמלצותיה ולשגר מכתבי אזהרה לגורמים שצפויים להיפגע מהן.

בפתח עדותו אמר נתניהו כי הוא התערב רק בנושאים אפידמיולוגיים ולא בנושאי התארגנות. לדבריו לא הייתה לו ידיעה שיש בעיה בטיחותית. מבחינתו, אמר נתניהו היה אחראי להילולא: "הבנתי שיש גורם אחראי וזה קרן הרשב"י תחת משרד התיירות". הוא הוסיף כי אירועים המוניים לא תמיד גוררים מעורבות שלו, אלא רק כאשר "רק כשיש צורך בהתערבות מיוחדת".

נתניהו הסביר כי ראש הממשלה לא יורד לפרטים: "יש אינספור נושאים כאלה לראש ממשלה. אין אפשרות מעשית להכנס לכל אחד מהם. האפשרות היא למנות אחראים שיבדקו. לא כך עובדת הממשלה וראש הממשלה. אצלי בשונה מממשלות אחרות היה מעקב אחר ביצוע החלטות הממשלה".

עוד אמר נתניהו בעדותו: "משרד הבריאות הוא הגורם שדעתו הייתה חשובה לי יותר ופעלתי על פי המלצותיו. בנושא הקורונה הייתי מעורב באופן מאוד אקטיבי, במניעת הדבקה".

ביחס ללחצים לפתיחת ההר, אמר ראש הממשלה לשעבר: "הייתי מאוד ענייני, אני מנהל את הדברים האלה בקור רוח. אוזן אמר? אז אמר. לא פעלתי לפי לחצים, בוודאי שלא מהחברה החרדית שרצו שההר יהיה פתוח אבל זה לא הנחה אותי. ההמלצות היו ברורות שהשנה אפשר לנהל את זה".

נתניהו נשאל לגבי האפשרות המשפטית לאפשר הר פתוח באותה תקופה: "אפשר לאפשר הר פתוח. לא עסקתי בזה מבחינה משפטית. מהרגע שהתקבלו ההחלטות – אם היה צורך לתקן תקנות שׂוּמָה על היועצים המשפטים שיפעלו. בשביל זה יש יועצים משפטיים".

הוא הוסיף: "השאלה הזו היא שאלה למשפטנים שזה תפקידם. זה בא תמיד ע"פ המלצה של הגורמים המקצועיים. רה"מ לא לא מחליט על תקנות מעצמו".

הוא נשאל על ההמלצות שלו לעתיד: "מובן מאליו שצריך לעשות שינויים בהר. מבחינת הקורונה קיבלנו לדעתי את ההחלטה הנכונות".

חבר הוועדה, הרב מרדכי קרליץ: "הקרן למורשת הרשב"י לא עשתה מאומה. המקומות הקדושים המשיכו לעשות הכל. נעשו שיפורים אבל לא על ידי הקרן אלא עי המרכז למקומות הקדושים.

נתניהו: אני לא בקיא בזה

קרליץ: "איך קורה שיש החלטת ממשלה להקים והקימו חברה אבל זה לא מגיע לשום מימוש?"

נתניהו: "זה קורה המון בשירות הציבורי. בכניסתי לתפקיד גיליתי כי 70 אחוז מהחלטות ממשלה לא בוצעו. זה קורה למכביר בכל הדמוקרטיה בעולם. זה גרגיר של חול בנושא הזה. התמונה בכללותה היא של עלייה משמעותית בביצוע החלטות הממשלה, ועדיין יש החלטות שאינן מתבצעות".

נתניהו על הפניות אליו בנושא: "כל חבר כנסת שולח כל הזמן מכתבים לראש הממשלה ולשרים. יש הצפה כבירה של מכתבים. אינני יודע תמיד אם זה כדי להציף או כדי להשיג משהו ואם הם עצמם עוקבים אחר המענה. לפעמים מה שחשוב זה פרסום שליחת המכתב. אין מערכת שאני מכיר שעוקבת אחר מידת ההיענות. יש מערכת כזו אחר החלטות ממשלה שאני הכנסתי".

האלוף במיל' שלמה ינאי: תפקידו של מנהל לאתר מתוך הפניות.. קשה לתאר את מה שאתה אומר. על כל מיטוט בתקשורת כלפי ראש הממשלה- יש מי שכבר יודע להגיב בתוך כמה דקות".

נתניהו: "לאורך שנים מספר הפניות שאתם מתארים שהגיעו אלי ספק אם היה אחד. זה לא בא אלי. אני לא רואה את זה כי אף אחד לא מראה לי את זה. אני יכול להידרש רק למה שאני רואה. אני מסביר את המצב התודעתי של ראש ממשלה שיודע שהנושא מטופל עי הגורמים. אם הייתי יודע שיש כאן בעיה כזו הייתי מטפל בה היטב".

ינאי: "אני מתקשה להבין איך נושא כזה לא עלה אליך ולא איתרת אותו גם אם הוא לא עלה אליך. זה לא עוד נושא שהולך לאיבוד בין אלפי נושאים. זה דבר שעולה בכל שנה מחדש. זה קורה כל שנה, הבעיה הולכת ומחריפה. אנשים מתריעים ואיך אין דיון מתכלל?"

נתניהו התייחס לאחת ההצעות לטיפול במירון, שראה לפי דבריו לראשונה כעת: "ההחלטה היא מאוד טוב ומפורטת. אם היא לא בוצעה הייתי מצפה שיביאו לי את זה. המעקב השיטתי שסיכמתי שייעשה בא אחרי זה ב-2016. אני חושב שהייתי משפר את המנגנון של המעקב אחרי יישום החלטות הממשלה. הייתי אומר לו לתת לי עשר החלטות החשובות ביותר שצריך להתמודד איתן".

נתניהו: "אני רציתי לדעת מה ההמלצה של משרד הבריאות, עם כל הכבוד לדרעי ואוחנה. עסקתי בצד האפידמיולוגי. כשהם התכנסו ב-11 לאפריל, אמרתי להם תנסו להגיע להסכמה עם נחמן אש, כי אם לא תהיה הסכמה איתו האירוע פשוט לא יהיה מבחינתי".

"ב-20 לחודש הגענו להסכמה עקרונית. נאמר לי בשיחת טלפון שהסיכום הוא שההר פתוח, מגבלות סביב המדורות והצפי היה למאתיים אלף שזה מחצית מהשנים הקודמות. וזה עבר את ההסכמה העקרונית של נחמן אש".

ינאי: "אולי חשבת שסיכמת אבל זה לא סוכם, כי המשיכו להתנצח גם אחרי ה-28 בשאלה מה יהיה המתווה ומי יבדוק את התו הירוק. דרעי אמר לנו שזאת פשלה שהגענו עד ה-20 לחודש בלי תקנות. כתוב כאן סוכם שהמרכז הארצי והמשטרה יעשו ככל הניתן על מנת ליישם את המלצת משרד הבריאות. ניסו להחזיק את המקל מכל הכיוונים, כאילו יש תו ירוק אבל כל אחד יוכל לגלגל את האחריות".

נתניהו: "אני חושב שאין חשיבות למה שכתוב כאן, כי ב-20 לחודש היה ברור והוא אומר את זה כאן – לא תהיה מגבלת הגעה לאזור ההר. ברגע שהוא אמר את זה הוא אמר הכל. נחמן אש איש מאוד רציני שאני מאוד מעריך".



0 תגובות